3. Exiles
De forviste dele – de sårbare dele
Funktion: Exiles er de dele, som bærer på gamle sår – ofte fra barndom eller tidligere relationer. Det er de dele, der har oplevet svigt, skam, afvisning eller traumer.
Eksempler på exiles:
- En del, der føler sig alene og værdiløs
- En del, der husker følelsen af at være forladt
- En del, der skammer sig over, ikke at være god nok
Exiles bliver ofte gemt væk af managers og firefighters – ikke fordi de er dårlige, men fordi deres smerte kan være overvældende.
Hvad er formålet med at arbejde med dele?
IFS-terapi handler ikke om at “fjerne” dele, men om at møde dem med nysgerrighed, forståelse og omsorg fra det, vi kalder Selvet – den del af os, der er rolig, klar og medfølende.
Når vi lytter til vores dele, kan vi:
- få adgang til undertrykte følelser og behov
- finde ud af, hvorfor vi reagerer, som vi gør
- hele gamle sår og traumer
- skabe balance og indre harmoni
Hvordan foregår det i praksis?
En IFS-session kan f.eks. se sådan ud:
- Du fortæller om et problem – fx at du har svært ved at sætte grænser.
- Terapeuten spørger, hvilken del der er aktiv i den situation – måske en del, der er bange for at skuffe andre.
- Du bliver inviteret til at være nysgerrig på denne del – hvordan ser den ud, hvordan føles den, hvad prøver den at beskytte?
- Efterhånden som du nærmer dig denne del med medfølelse, kan der dukke en mere sårbar exile op – fx en følelse af ikke at være god nok.
- Herfra begynder det helende arbejde, hvor Selvet kan hjælpe med at møde og forløse den smerte, delen bærer.
Hvorfor er det hjælpsomt?
Mange oplever stor lettelse ved at forstå deres reaktioner som dele – i stedet for at tænke: “Hvad er der galt med mig?”, kan man begynde at spørge: “Hvad mon denne del prøver at fortælle mig?”
IFS tilbyder en model, der er både respektfuld og dybtgående – og som tager udgangspunkt i det menneskelige indre som noget naturligt og meningsfuldt, ikke som noget defekt. Hvad er IFS terapi?
Et mere kærligt forhold til dig selv
Når vi lærer vores dele at kende, kan vi begynde at samarbejde med dem i stedet fo